Allmänna Villkor

Senast uppdaterad: 2025-07-17

1. Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för alla tjänster som tillhandahålls av Vilches Entreprenad AB (nedan kallat "Vilches" eller "vi") inom områdena bygg, renovering, målning, snickeri och montering.

Genom att beställa våra tjänster accepterar kunden (nedan kallat "du" eller "kunden") dessa villkor. Eventuella avvikelser från dessa villkor måste överenskommas skriftligen.

Företagsinformation:

Vilches Entreprenad AB
Uppsala, Sverige
Telefon: 018-12 13 14
E-post: info@vilches.se
Webbplats: www.vilches.se

2. Avtalsingående

Avtal kommer till stånd när kunden accepterat vår skriftliga offert eller när vi bekräftat kundens beställning skriftligen. Alla avtal är bindande för båda parter.

Offerter:

  • Offerter är giltiga i 30 dagar från utställningsdatum
  • Priser är exklusive moms om inte annat anges
  • Offerter baseras på de förutsättningar som anges
  • Väsentliga ändringar kan medföra prisändringar

Muntliga överenskommelser måste bekräftas skriftligen för att vara giltiga.

3. Priser och betalning

Alla priser är angivna i svenska kronor och inkluderar moms om inte annat anges. Priser kan ändras utan förvarning, men gäller enligt offert för accepterade uppdrag.

Betalningsvillkor:

  • Betalning: 30 dagar netto från fakturadatum
  • Förskottsbetalning: Kan krävas för material och större projekt
  • Dröjsmålsränta: 8% över Riksbankens reporänta
  • Inkassoavgift: Enligt gällande lagstiftning

Tilläggskostnader:

Följande kostnader kan tillkomma och faktureras separat:

  • Material och leveranser
  • Tillstånd och besiktningar
  • Extraarbeten som beställts av kunden
  • Kostnader för förseningar som kunden orsakat

4. Leverans och genomförande

Vi strävar efter att hålla överenskomna tidsplaner, men leveranstider är vägledande om inte annat uttryckligen överenskommits.

Våra åtaganden:

  • Utföra arbetet enligt god hantverkssed
  • Använda kvalitetsmaterial enligt specifikation
  • Informera om eventuella förseningar
  • Städa efter genomfört arbete

Kundens åtaganden:

  • Tillhandahålla fri tillgång till arbetsplatsen
  • Informera om särskilda förhållanden
  • Godkänna arbetet vid slutbesiktning
  • Betala enligt överenskomna betalningsvillkor

5. Reklamation och garanti

Vi lämnar garanti på vårt arbete enligt nedan. Garanti gäller inte för normalt slitage eller skador som uppstått genom felaktig användning.

Garantitider:

  • Byggarbeten: 2 år från slutbesiktning
  • Målning: 1 år från slutfört arbete
  • Montering: 1 år från slutfört arbete
  • Material: Enligt tillverkarens garanti

Reklamationsförfarande:

  1. Reklamation ska göras skriftligen inom 14 dagar
  2. Vi besiktigar och bedömer reklamationen
  3. Berättigade fel åtgärdas utan kostnad
  4. Oberättigade reklamationer kan medföra kostnader

6. Ansvarsbegränsning

Vårt ansvar begränsas till direkt skada som orsakats av vårt arbete. Vi ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador.

Ansvarsbegränsningar:

  • Totalt ansvar begränsas till kontraktssumman
  • Ansvar för produktionsbortfall omfattas ej
  • Ansvar för hyresgästers skador omfattas ej
  • Ansvar för dolda fel i befintliga konstruktioner omfattas ej

Försäkring: Vi har ansvarsförsäkring som täcker skador som kan uppstå i samband med vårt arbete. Försäkringsbelopp och villkor kan begäras.

7. Force Majeure

Vi ansvarar inte för förseningar eller utebliven leverans som beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom:

  • Naturkatastrofer och extrema väderförhållanden
  • Krig, terrorism eller andra samhällsstörningar
  • Strejker och andra arbetskonflikter
  • Myndighetsbeslut eller förändrade bestämmelser
  • Leverantörers förseningar av material

8. Avbokning och ångerrätt

För konsumenter gäller 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen, med undantag för tjänster som påbörjats efter kundens begäran.

Avbokningsregler:

  • Mer än 7 dagar före: Ingen avgift
  • 3-7 dagar före: 25% av kontraktssumman
  • 1-2 dagar före: 50% av kontraktssumman
  • Samma dag: 100% av kontraktssumman

Beställt material som inte kan returneras debiteras i alla fall.

9. Personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter enligt vår integritetspolicy och gällande dataskyddsförordning (GDPR). Personuppgifter används endast för att fullgöra våra åtaganden enligt avtalet.

Läs mer i vår detaljerade integritetspolicy.

10. Miljöansvar

Vi arbetar aktivt för att minimera vår miljöpåverkan och följer gällande miljöbestämmelser. Vi sorterar avfall och använder miljövänliga material när det är möjligt.

Våra miljöåtaganden:

  • Källsortering av byggavfall
  • Återvinning av material när möjligt
  • Användning av miljömärkta produkter
  • Minimering av transporter

11. Tvister och tillämplig lag

Dessa villkor och eventuella tvister ska bedömas enligt svensk rätt. Tvister ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna.

Tvistehantering:

  1. Förhandling mellan parterna
  2. Medling genom branschorganisation
  3. Allmän reklamationsnämnd (ARN) för konsumenter
  4. Svensk domstol som sista utväg

Domstol: Uppsala tingsrätt är första instans för eventuella tvister.

12. Ändringar av villkor

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor. Ändringar träder i kraft 30 dagar efter att de publicerats på vår webbplats och meddelats befintliga kunder.

Pågående projekt omfattas av de villkor som gällde vid avtalets ingående.

13. Kontaktuppgifter

För frågor om dessa villkor eller våra tjänster, kontakta oss:

Vilches Entreprenad AB

Uppsala, Sverige
Telefon: 018-12 13 14
E-post: info@vilches.se
Webbplats: www.vilches.se

Kundservice: Vardagar 08:00-17:00
Jour: För akuta ärenden enligt överenskommelse